Sabtu, 11 Februari 2012

Najib masih Muslim atau ..... ?

“Ini perbuatan syirik, saya tidak tahu mengapa jadi macam ini... sedangkan perayaan kaum lain kita tidak boleh sambut ini pula hadir di rumah ibadat mereka. Bagaimana boleh terlajak macam ini, sepatutnya perdana menteri wakilkan menteri beragama Hindu untuk menggantikan dirinya... sebab umat Islam tidak boleh terlibat dalam sambutan perayaan agama lain,”

Saya tertarik dengan apa yang sedang berlaku ini kerana ia melibatkan pemimpin besar negara. Ini persoalan aqidah yang wajib dipatuhi. Apa yang berlaku ini sebagai bukti, Islam yang dicanangkan hanya bagaikan 'make-up' untuk melariskan ideologi perjuangan UMNO.

Setinggi penghargaan buat Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria diatas usaha beliau menegur pemerintah. Saya yaqin, teguran ini walaupun dilihat 'simple', tetapi 'sukar' apabila yang ditegur itu adalah Perdana Menteri. Namun apakan daya, sekalipun teguran demi teguran diajukan, Najib ternyata tidak menghormati nasihat dan teguran itu.

Entah siapa yang mampu menarik minat Najib untuk menerima nasihat agama ini. Seandainya (nasihat) mufti pun tidak diendahkannya. Mungkin Ulama` UMNO barangkali..! Namun suara dan respon mereka tak pula kedengaran dalam isu ini. Mengapa ya.? Haah, kemana perginya kelantangan mereka? Apakah prinsip 'salafi' yang mereka dokongi itu disuruh 'membisu' apabila ia melibatkan Perdana Menteri..? atau sememangnya mereka dilatih dan diasuh membicarakan hal-hal 'bid`ah' sahaja. Itupun hanya melibatkan rakyat bawahan sahaja..? atau apakah isu Thaipusam ini hanya isu yang masih berada dalam lingkungan khilaf-furu` yang boleh berlapang dada?

Saranan saya buat Najib, jadilah orang yang sentiasa takutkan Allah. Takutkan azab dan seksa neraka. Hormatilah nasihat ulama`. Dekatilah mereka, berkawan dengan mereka, cuba menyintai mereka, belajar menundukkan nafsu demi agama. Sekalipun hasrat menyambut Thaipusam itu meraikan warga yang berbagai bangsa dan etnik namun agama kita ada adab dan tatacaranya.

Apakah menjadi kesalahan andainya kamu menunjukkan 'pendirian agama' pada mereka? atau pengaruh kamu akan hilang kerana tidak menyertai (perayaan agama) mereka? Sekurang-kurangnya, agama lain akan faham pendirian Islam. Syabas buat Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria diatas sumbangan anda, semoga Allah nilai segala yang baik itu sebagai 'hasanah' anda di akhirat kelak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...