Jumaat, 26 November 2010

Diari Eidul Adha 1431

"Tak lupa juga makan malam kita (sebelum pulang) di Tesco Sg.Petani, dengan tosay nya, capati nya, mee claypot nya, dan berbagai lagi menu yang disajikan, semoga Allah murahkan rezki paklong Kaq sekeluarga"

Eidul adha kali ini (1431) disambut dengan seadanya saja. Memang menjadi kebiasaan di Malaysia eidul fitri lebih meriah dari eidul adha. Tahun ini giliran eidul adha di Perlis, jadi kami semua berhari raya di Perlis. Alhamdulillah semua dapat berhimpun kecuali Taisir yang masih berada di Shoubra, Mesir. Solat eidul adha kami di Madrasah Addiniah Al-Islamiah (MADI), di imamkan oleh al-Fadhil Ustaz Saleh Adam (Pemangku YDP Dewan Ulama` PAS Perlis) dan khutbah disampaikan oleh al-Fadhil Ustaz Yaakob Bin Abu Seman (Ketua Pemuda PAS Perlis). Turut serta hadir YB Ustaz Hasyim Bin Jasin (ADUN Sanglang, merangkap Pesuruh Jaya PAS Perlis).

Hari raya kedua pagi, kami semua bergegas ke Batu 5, Kampung Titi Serong (Kampung abah), Kuala Perlis untuk program korban. Mak dan maklong Rohana ‘join tumpuk’ dengan keluarga paknjang Don, yang baru sahaja menetap di kampung ini. Setelah selesai pengagihan ‘tumpuk korban’ kami bergerak ke MRSM Merbok, rumah maklong Ron (Rohana) dan paklong Kaq (Bakar) pada petang harinya. Pada malamnya, aktiviti ‘barbeque’ bermula. Bukan setakat daging korban yan dibakar, ikan kembong, ikan tenggiri pun menjadi santapan enak kami malam tu. Yelah, naik jemu makan daging. Pakat makan daging bakaq sampai letih mengunyah.

Pada hari raya ketiga, kami tidak kemana-mana. Letih makan daging dan letih memeysah (persiapan) antara punca semua orang melingkaq di rumah saja, kecuali Aiman meneruskan perjalanan pulang ke Kuala Lumpur, sebagai persiapan awal menduduki peperiksaan SPM pada hari selasa.

Selesai solat maghrib, semua mengambil haluan masing-masing. Hamiz dan Ani pulang kerumah mertua di Mata Ayer.  Mak, abah dan Munab pulang ke Jejawi Dalam. Kami pula meneruskan perjalanan pulang ke Semenyih, lagipun along mula belajar pada Isnin 22/11. Syukur, Alhamdulillah kami selamat tiba di Semenyih pada pukul 8.30 pagi, setelah beberapa kali berhenti tidur dihentian 'Rawat dan Rehat' disebabkan mengantuk dan keletihan yang amat sangat. Nyaris-nyaris saja kami tidur di 'hotel budget' di Simpang Pulai.

"Jutaan terima kasih" buat maklong Ron dan Paklong Kaq kerana sudi menyediakan rumah mereka untuk aktiviti 'barbeque', begitu juga menyediakan tempat rehat yang sangat selesa buat rombangan kami dari Perlis. "Tak lupa juga makan malam kita (sebelum pulang) di Tesco Sg.Petani, dengan tosay nya, capati nya, mee claypot nya, dan berbagai lagi menu yang disajikan, semoga Allah murahkan rezki paklong Kaq sekeluarga". Semua orang makan dengan selera. Maklumlah dah mual dengan daging. Selera mamak juga jadi pilihan. Cuaca pulak hujan dari petang. Apa yang disaji semua licin di jamah. 'Laparrr katakan...' Ini adalah program raya kali kedua disambut dirumah maklong dan paklong selepas tahun 2008 dulu. Pastinya kenangan ini tak dapat dilupakan. "Benarlah kata pujangga, MASA yang LALU untuk DIKENANG".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...