Ahad, 21 Februari 2010

Seketika bersama Ashan & B.


‘Ahlen-ahlen… makin sihat nampak… boleh tahan perut hang… pa habaq, sihat ka?’ tegur ashan setibanya aku di tempat walimah. ‘Alhamdulillah, laguni la aku… yang ni bukan perut… ni airbag’ jawabku selamber sambil memeluk erat tubuhnya.

Ashan atau Nor Ashan Bin Mohd Nor adalah antara sahabat lama semenjak darjah satu di MTI Kuala Ketil. Di MTI Derang kami sekelas sehinggalah tingkatan satu. Seingat aku hampir 8 tahun kami tidak bersua. Setelah tamat pengajian di Maahad Tarbiah Islamiah Derang pada 1997, rezki aku jatuh di Yaman. Maka pada februari 1998 aku tinggalkan Malaysia. Ashan ketika itu sedang berada di Maahadul A`li, mengikuti kelas ‘tafaqquh’. Bukan sahaja Ashan, malah semua sahabat-sahabat lama (darjah 1) aku tinggalkan.

Tahun berikutnya, aku menerima berita Ashan dan beberapa sahabat-sahabat yang lain sudah berada di Syiria. Syukur alhamdulillah, akademik mereka tidak terhenti di MTID sahaja. Khabar mereka aku ikuti melalui kesempatan ‘berchating’. Bahkan kita pernah ‘bervoice YM’ ketika masing-masing berada di perantauan.

Hari ini, kami bertemu dengan izin-NYA. Masing-masing berubah fizikalnya. Kami bersembang dan bertanyakan khabar sahabat-sahabat yang lain. Sesekali kami berkongsi kisah berada di ‘timur tengah’. 

Dalam kerjaya, kami ada persamaan. Persamaannya dia juga seorang guru. Guru di Yayasan Khairiyyah. Bezanya, dia guru sekolah menengah, dan aku guru sekolah rendah. Namun dia juga seorang ligat dengan berniaga. Pengalamannya mengurus ‘Shahin Travel’ semasa di Syiria dulu menjadikan dia seorang yang cekal untuk terus berada dalam dunia perniagaan. 

Pertemuan kami hanya 2 jam sahaja. Aku terpaksa 'angkat kaki' kembali ke Perlis, kerana ada kuliah pada malamnya. Walaupun singkat, kita pasti lagi bersua selepas ini, namun begitu aku doakan semoga cita-cita dan hasratnya tercapai.

Kesempatan menghadiri walimah sebegini memang meriah. Meriah kerana dapat berjumpa dan bertukar-tukar pandangan dengan kawan-kawan dan guru-guru. Di walimah Hasbi, aku bertemu Sofi Othman @ mat pi dan keluarganya, Ashraf Mokhtar, Khairi Che Min, Zubir Pumpung, Rizal Ramli @ Jan dan ramai lagi terserempak dijalanan. Apapun, aku gembira dan bahagia bertemu mereka.

 
B bersama Fauziah di Majlis Santapan

Buat Bi @ Hasbi Sidqi Bin Ali. ‘Mabruk a`laz Zifaf’. Tahniah kerana telah menamatkan zaman bujang. Seingat aku, kita seusia. Kita bersama semenjak di darjah 4 lagi. Dan yang lebih penting ialah kita dalam sebuah pasukan bolasepak sekolah ‘Syabab FC’. Pasukan yang pernah dipimpin Sdr. Firdaus Jaafar, sekarang YB Jerai. Kali terakhir kita bermain ialah sekitar tahun 2002, bermain di Taman Rekreasi Lumba Kuda, berhampiran Pejabat Kerajaan Negeri Kedah. Semua itu segar dan masih segar dalam ingatan aku.

Paling akhir kita bersua, rasanya ketika aku mengalami kecelakaan jalanraya. Kita berkonvoi ke MTID untuk satu perlawanan persahabatan. Malangnya perlawanan itu terpaksa dibatalkan kerana aku mengalami kecelakaan jalanraya di selekoh Logi Pengumpulan Air Bukit Pinang.

Hari ini (20 Jan) kita bertemu lagi. Bertemu meraikan hari kebahagiaan. Syukur Allah telah ciptakan seorang isteri buat teman sepanjang hayat. Semoga jodoh kalian berkat, bahagia dunia akhirat dan direzkikan zuriat-zuriat yang soleh dan sejuk mata memandang. Tahniah..! ‘Barokallahu fik wa Barokallahu a`laikuma, wa jama`a bainakuma fil khair.

2 ulasan:

  1. apit....aku pun striker syabab F.C gak, tak sebut pun nama aku,he..he..kalau dapat jumpa firdaus jaafar kita buat reunion syabab f.c ok gak lawan futsal pun jadilah sebab semua perut dah "airbag"he..he...Hasbi pun dok kurus nampak, kawin juga Hasbi, teringat zaman kat derang dulu, macam2 fe'el ada...!!!

    BalasPadam
  2. Blog bongkarsauh telah berpindah ke alamat baru seperti berikut:

    http://sauhdibongkar.blogspot.com/

    Pohon update link ke blog tersebut. Terima kasih.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...