Isnin, 4 Januari 2010

Hari pertama persekolahan 2010

PERHIMPUNAN pagi hari ini berjalan dengan baik. Guru-guru semuanya kelihatan ceria. Murid-murid datang awal ke sekolah. Sekitar jam 7.20 pagi persekitaran sekolah sudah dipenuhi oleh pengunjungnya. Para ibubapa bagi murid baru (tahun 1 & pra sekolah) kelihatan ceria, masing-masing mengukir senyuman bila berselisih dan bertembung di laluan sekolah. Senyuman mereka penuh dengan harapan. Harapan untuk melihat anak-anaknya berjaya.

Sebahagiannya ada yang sanggup mengambil cuti bekerja, hanya untuk memantau dari jauh kelibat anak-anaknya. Menangis kah, sedih kah, ceria kah, gembirakah, dapat kawan kah. Bahkan ada yang sanggup menemani anak-anak mereka makan ketika waktu rehat. Hebat kan! Itulah pengorbanan ibubapa. Anak-anak adalah segala-galanya, kerana anak adalah amanah dari Penciptanya. Memberi pelajaran adalah tanggungjawanya, dan yang lebih penting sekali memahamkan anaknya mengenal Allah dan rasulnya juga tanggungjawab besar yang bakal disoal oleh Allah kepada sekalian ibubapa. Nabi SAW bersabda:

"Setiap bayi itu dilahirkan dalam 'fitrah', Maka (tanggung jawab) ibubapanya lah menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi".

Majlis bermula pada jam 7.50 pagi dengan nyanyian 3 buah lagu. Lagu negaraku, negeri Perlis & lagu sekolah. Kemudian di ikuti dengan bacaan doa. Ustaz Mohd Dzahar Ahmad (GPI) mempengerusikan majis sulong 2010. Banyak perkara yang ditekankan oleh beliau. Selain perihal lonjakan akademik, soal pembentukan syakhsiyah juga ditekankan. "Justeru bagi merealisasikan kecemerlangan syakhsiyah murid, ibubapa diseru untuk bersama-sama memantau perihal anak-anak di luar waktu sekolah. Solat hendaklah dilaksanakan dengan sebaiknya, kerana ia merupakan tunjang kepada agama" ujar pengerusi majlis.

GPK Hem Pn.Syarifah Naziran Sy. Taha juga menyampaikan ucapan. Ucapannya banyak menyentuh perkara-perkara yang berkaitan dengan buku kesihatan murid dan pemeriksaan kesihatan dari pihak hospital dalam masa yang terdekat, disamping beliau mengalu-alukan kedatangan murid-murid dan para waris ke SKS.

En.Shahril Ridzwan Wan Abdullah (GB) mengalu-alukan kedatangan murid baru, para waris dan kedatangan 4 orang guru baru. Beliau juga merakamkan setinggi penghargaan kepada 3 orang guru yang berpindah, di atas sumbangan bakti dan keringat mendidik anak bangsa di SKS. Beliau juga turut mengumumkan berita baik kemenangan SKS mendapat 'Johan PSS Peringkat Kebangsaan Kategori Sekolah Luar Bandar' yang di adakan pada tahun lepas. Tepukan gemuruh dari semua yang hadir sebaik saja GB mengumumkan kemenangan tersebut. "Alhamdulillah, alhamdulillah alhamdulillah... Kemenangan ini wajar dikongsi oleh warga sekolah dan PIBG. Bersesuaian dengan moto sekolah 'Satu Sekolah Bersama PIBG, Warga Sekolah Di dahulukan, Pencapaian Di Utamakan' Segala tenaga yang disumbangkan oleh semua pihak saya ucapakan jutaan terima kasih" ujar GB sambil mengangkat piala kemenangan.

Perhimpunan sulong ini, berakhir pada jam 8.30 pagi. Pengajaran dan pembelajaran (P&P) berjalan seperti biasa. Manakala murid tahun satu mengikuti minggu transisi sebelum memulakan pembelajaran secara lebih fokus pada minggu hadapan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...