Khamis, 19 November 2009

Amirul, PSRA dan UPSR - Tahniah!


TELEFON mula berdering. SMS masuk bertali arus menanyakan UPSR sekolah masing-masing. Semuanya teruja menanti keputusan penuh debaran. Bagi saya, debaran keputusan UPSR sedikit pun tidak bertiup di sanubari saya. Entah mengapa… saya pun tak faham. Mungkin kerana saya tidak melalui sistem  persekolahan nasional. Namun begitu, tempias “ingin tahu” pencapaian UPSR sekolah tetap ada, mungkin kerana sudah berada di arus pendidikan. Mau tak mau, perasaan itu pasti berbenih apabila bergelar seorang guru.

“Sekolah kita 9 orang dapat 5A, yang 4A 1B tak kira lagi… dalam belas-belas jugak la” ujar Pn. Nawal melalui telefon. “Haa adikkk! Adik dapat berapa A ha? Nak call mak lah” sahut isteri saya sambil mencapai handphone yang berada di atas sofa. Saya yang masih terpinga-pinga dengan situasi itu baru terperasan, rupanya si Amirul Firdaus (adik ipar) juga sedang menanti keputusan dengan penuh debaran.

“Kurang memuaskan. Dapat 3A 2B je. Takpelah” jelas mertuaku dengan nada biasa. Lagipun seminggu sebelumnya adik sudah mendapat 94% dengan keputusan “Mumtaz” dalam Penilaian Sekolah Rendah Agama (PSRA). PSRA adalah penilaian matapelajaran agama di seluruh Selangor, meliputi matapelajaran akhlak, sirah, tauhid, feqah, imla` , seni khat, tajwid dan hafazan al-Quran. Saya melihat, keputusan UPSR nya sedikitpun tidak menjejaskan peluangnya untuk menyambung pelajarannya di sekolah yang menyediakan aliran agama dan aliran sains jika dibandingkan dengan calon-calon yang hanya mendapat 5A tetapi hanya “Maqbul” dalam PSRA. Bahkan jika di amati, peluangnya lebih cerah berbanding kawan-kawannya yang mendapat 5A.

Apapun tahniah buat Amirul Firdaus dari abang hafiz, along dan hilyatulhusna. Sesungguhnya kejayaan itu adalah hadiah buat diri adik. Banyak bersyukur pada-Nya yang menganugerahkan kecerdikan dan kebijaksanaan sebagai alat untuk mencari ilmu. Ilmu itu di datangi (dicari), bukan mendatangi. Justeru untuk memperoleh ilmu pasti dengan usaha. Syair arab ada terungkap:

“Andainya ilmu itu dapat diperolehi dengan angan-angan,
nescaya takkan ada di bumi ini orang yang jahil”


Buat semua calon UPSR 2009 “alfu mabruuk buat kalian... yang mendapat 5A "banyakkan syukur padaNya"... yang tak dapat 5A "usaha lagi, kerana Allah tak menilai A kamu, tapi DIA menilai usaha kamu"... yang dapat 5A ingat..! itu bukan kerana usaha kamu tetapi adalah anugerahNya pada kamu... "Banyakkan bersyukur".

1 ulasan:

  1. salam abg hafiz..

    dh knal amirul firdaus..
    baru cam bila tgk muka..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...