Sabtu, 10 Oktober 2009

Syabbas adik Adi Putra..!



JARANG sangat saya berteleku di depan tv untuk melayan segmen-segmen hiburan di kaca tv, biasanya, segmen yang selalu membuat saya beriktikaf lama depan kaca tv adalah siaran bolasepak dunia, atau segmen sukan yang lain... tapi malam tadi, saya agak kagum bila menonton AC? (AC SEMPOI)... tetamu jemputannya Adik Adi Putra Bin Abd.Ghani dari Perak, seorang yang seolah-olah dihantar oleh Allah dikalangan orang Islam berbangsa melayu mengukir nama di persada antarabangsa sebagai tokoh matematik abad ini...

Rasa kagum menguntum di dalam sanubari, kerana kelebihan yang di anugerahkan Allah padanya... sesekali hati ini berbisik ketika Adi Putra menyelesaikan masalah-masalah matematik yang dahsyat-dahsyat "mengapa tidak aku berada di situ" ... Namun semua itu hanya perasaan kagum yang ada pada Adi Putra, tidak ada sedikitpun sekelumit "dengki" padanya... kerana apa yang ada padanya adalah datangnya dari Allah... bukannya dibeli atau dicuri dari mana-mana...

Kekaguman saya bertambah, apabila ditanya oleh AC "apakah hasrat atau cita-cita Adi Putra dalam matematik?"... sepantas Adi Putra menjawab "cita-cita saya nak membina 3 satelit, 2 satelit di bumi dan 1 satelit di langit dan hanya dapat di akses oleh negara-negara Islam sahaja"... wah! seusia 10 tahun mampu menyusun jawapan sebegitu? dan yang menariknya password (kata laluan) satelit tadi adalah dari AL-QURAN..!
Mengimbau kehebatan Adi Putra ni, teringat saya pada kisah Sayyidina Umar Al-Khattab yang menjadi sahsiah hebat sebelum dan selepas Islam... begitu juga sahabat-sahabat baginda yang lain seperti sayyidina Khalid Al-Walid... Kehebatan mereka dicatat dalam timbunan kitab-kitab sirah, sebagai motivasi dan renungan ummat akhir zaman... tetapi jika direnungkan lagi, kisah-kisah hebat mereka lebih dikenang dan disanjung apabila mereka menjadikan Islam sebagai AD-DEEN! benarlah apa yang disabdakan baginda Rasulullah SAW: (maksudnya)

"Barangsiapa yang dikehendaki Allah mendapat kebaikan, akan dianugerahkan padanya faqeh (faham) dalam urusan ugama"
(riwayat Muslim)

Maka sahabat-sahabat seperti Umar, Khalid dan lain-lain dipilih Rasulullah menjadi kepimpinan hebat kerana "faham dalam urusan ugama" sekalipun jangka masa pengislaman mereka lebih muda dari sahabat-sahabat yang lain... begitu jugaklah situasi yang akan berlaku pada adik Adi Putra... genius yang dianugerahkan padanya bukan hanya sekadar atau untuk mampu membina 200 formula matematik sahaja, tetapi kebijaksanaan itu hendaklah membongkar rahsia-rahsia alam samaada di langit atau pun di bumi untuk ditimba permata-permata tadi oleh golongan yang berakal dan mengambil pedoman... akhirnya Islam akan diyakini satu-satunya ugama samawi yang wajib di anuti bertuhankan ALLAH Rabbul Jalil...!

Semoga suatu hari nanti adik Adi Putra akan menjadi manusia yang hebat menyumbang sesuatu untuk Islam khasnya dan penduduk bumi amnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...