Selasa, 22 September 2009

Gema di pagi Syawwal 1430














الّله أكبر الّله أكبر الّله أكبر ولّله الحمد
Syukur alhamdulillah tuhan panjangkan umur kita semua sehingga dapat menikmati hari lebaran, hari agung bagi orang2 Islam... Budaya kunjung mengunjung menjadi agenda penting di hari lebaran... yang jauh didekatkan, yang dekat dieratkan... luput segala dosa-dosa kecil, dosa-dosa dendam apabila saling memaafkan antara satu sama lain...

Solat Eidul Fitri di Marasah Ad-Diniyyah (MADI) di imamkan oleh Ust. Ahmad Adnan Fadzil manakala khutbahnya oleh Dato` Dr Harun Din (Timb. Mursyidul Am Pas)... Banyak perkara yang disentuh dalam khutbah tersebut, antaranya kesungguhan UMNO & BN melaksanakan Islam di Malaysia contohnya pendirian mereka dalam isu Kartika yang ditangguhkan hukuman sebat keatasnya, dan banyak lagi isu yang disentuh oleh Timbalan Mursyidul Am...

Aktiviti kami sekeluarga pada hari raya pertama ialah menerima kunjungan sanak saudara, rakan taulan... tetamu datang silih berganti, senyuman terukir wajah berseri... gembira terpancar!!! Nasi minyak bersulamkan gulai daging dan rendang ayam menjadi menu keluarga kami di Jejawi... Perut pun seakan memberontak menguyah hidangan... takut pulak kalau2 krem... maklumlah... sebulan berpuasa menahan lapar dan dahaga disiang hari...

Raya ke2, berkunjung ke TT Serong, rumah Ngah Chot`s... makan laksa pulak tu... dah mmg trademark, menu depa "Laksa"... kami yang memang tak bersarapan sangat pagi ni, pakat "kayuh" laksa... teloq ghebuih pun 2,3 kali jugak tukaq pinggan... hahahaha macam melahap la pulak... aktiviti raya ke2 ni lebih pergi berhari raya rumah sedara mara je la...

"Bukanlah perayaan itu (hanya) hari mengenakan pakaian baru, dan bukanlah juga (hanya) hari menjamah hidangan yg enak, akan tetapi perayaan itu adalah mereka yang sangat takutkan hari pembalasan" (alhukama`)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...